The Mediating Role of Job Satisfaction on the Effect of Employee Retention and Job Loyalty on Employee Performance at Pt. Cipta Karya Mandiri
Abstract
The success of a company can be seen from the employee performance in the company. Employee job satisfaction is an indicator of the success or failure of a company. PT.Cipta Karya Mandiri is a company that operates in the financial savings and loans sector. The employee of PT.Cipta Karya Mandiri in 2024 are 94 people. The sample was taken using census techniques as many as 94 people. The analysis techniques used are the classical assumption test, hypothesis test, multiple linear regression test and Moderate Regression Analysis (MRA) test. Based on the results of the analysis, it can be concluded that employee retention has a significant effect on employee performance, and employee loyalty has a significant effect on employee performance partially and employee retention and employee loyalty have a significant effect on employee performance simultaneously. Meanwhile, job satisfaction can mediate employee retention and employee loyalty towards employee performance simultaneously. The better employee retention and employee loyalty, the greater employee commitment and performance. The implications of this research that it is necessary to pay attention to employee retention, work loyalty and employee satisfaction in order to improve employee performance. For further research, it is recommended to add other variables that affect employee performance.
References
Abdullah. (2018). Manajemen dan Evaluasi Kinerja Karyawan. ogyakarta: Aswaja Pressindo.
Abdurrahman, M.S., Purnomo, R., dan Jati, E.P. (2019). Pengaruh Motivasi Kerja Otonom dan
Internal Locus of Control Terhadap Kinerja Karyawan dengan Employee Engagement Sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Performance. Vol 26 (2), hal 66-76.
Abidin, N. (2010).Pengaruh kepuasan, motivasi dan kedisiplinan kerja terhadap kinerja pegawaidi
lingkungan kantor wilayah departemen agama provinsi jawa tengah. Semarang:
Universitas Dian Nuswantoro.
Al-Tit, AA, Al-Ayed, S., Alhammadi, A., Hunitie, M., Alsarayreh, A., & Albassam, W. (2022).
Dampak Praktik Pengembangan Karyawan terhadap Sumber Daya Manusia dan
Modal Sosial: Kontribusi Mediasi Manajemen Pengetahuan. Jurnal Inovasi Terbuka:
Teknologi, Pasar, dan Kompleksitas, 8(4), 218
Adnyani, D. & Nurcahyani, N. M. (2016). Pengaruh Kompensasi Dan Motivasi Terhadap Kinerja
Karyawan Dengan Kepuasan Kerja Sebagai Variabel Intervening.E-Jurnal Manajemen, Vol 5(1), Hal 500–532.
Afandi. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia (Teori, Konsep dan Indikator).Riau: Zanafa
Publishing.
Afandi, P. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia; Teori, Konsep dan ndikator, edisi 1.ed.
Zanafa , Pekan baru.
Alwi, A. dan Suhendra, I. (2019). Pengaruh Disiplin Kerja dan Beban Kerja Terhadap Kinerja
Pegawai dengan Kepuasan Kerja Sebagai Variabel Intervening (Studi Kasus Pada
Bappeda Provinsi Banten). Jurnal Riset Bisnis dan Manajemen Tirtayasa (JRBMT).
(1): 72-93.
Andi, M.R.A.D., Suriyanti, dan Ramlawati (2021) Pengaruh Motivasi, Disiplin Kerja dan Kepuasan
Kerja Terhadap Kinerja Karyawan PT Industri Kapal Indonesia (Persero) Makassar. Jurnal Ilmu Ekonomi. Vol. 4 No. 1
Anwar, P.M. A.A (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan, Bandung: Remaja Rosda
karya.
Ardana, (2018). Pengaruh Kompensasi, Persepsi Dukungan Organisasi Dan Pengembangan Karir
Terhadap Retensi Karyawan E-Jurnal Manajemen, Vol. 8, Hal 67-75.
Eliyana, A., Ma’arif, S., & Muzakki. (2019). Kepuasan kerja dan komitmen organisasi berpengaruh
dalam kepemimpinan transformasional terhadap kinerja karyawan. Penelitian Eropa
tentang Manajemen dan Ekonomi Bisnis, Vol 3 Hal, 144–150.
Hairi, Anshary, dkk.( 2014). Organisazional Behavior ( Terjemahan) Buku 1 Edisi Kelima. Jakarta :
Kencana.
.
Hillfiger H T (2021), Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Kerja Terhadap
Kinerja Karyawan Pada Industri Sepatu Sandal Di Bogor, Jurnal Transaksi Vol. 13 Hal.
-333.
Jansson, S., dan Wiklund F. (2019). “Loyalitas Pegawai dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya
Ini: Studi Kualitatif yang Membandingkan Orang dengan Pengalaman Kerja Berbeda
tentang Pandangan Mereka tentang Loyalitas Karyawan”. Tesis Magister, Sekolah Umea
Bisnis.Vol 5 Hal112-123.
Onsardi, (2018). Loyalitas karyawan pada universitas swasta di kota Bengkulu.Vol 2 Hal 291-305
Putri, I. D., & Arwiyah, M. Y. (2019). Pengaruh Retensi Karyawan terhadap Kinerja Karyawan
pada PT.Kaltacitra Utama Jakarta Timur. E-Proceeding of Management, Vol 3 Hal 4494–
Robbins dan Judge. (2015). Perilaku Organisasi, Cetakan Kelima. Jakarta : Salemba Empat.
Robbins, Stephen P. (2016). Fundamentals Of Human Resource Managemen 12th Edition. Kanada
Edition.
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.Bandung : CV Alfabeta.
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Bisnis: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, dan
R&D. Bandung : CV Alfabeta.
Sugiharto, (2022). Pengaruh kepemimpinan dan kepuasan kerja terhadap kinerja karyawan di masa
pandemi pada CV.Mitra Mandiri.Vol 4 E-Jurnal Manajemen, Vol 5(1), Hal 177–184
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&B. Bandung : Alphabeta.
Suwandana (2019), Pengaruh Kompensasi, Kepuasan Kerja Dan Pengembangan Karir Terhadap
Retensi Karyawan E-Jurnal Manajemen, Vol. 8 Hal. 212-220.
Tasios, T dan Gram Nauli, V. 2017. Job Deskriptive Indexs ( JDI) : Reliability And Validitas Study
In Greece : Archives Of Asesment Psychology
Toendan (2022), Pengaruh Retensi Pegawai dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Pegawai
Kecamatan Jekan Raya, Palangka Raya Vol 3 Hal 220-231.
Tunyi, A. A., Areneke, G., Tob-Ogu, A., & Khalid, S. (2023). Doing more with more: Women on
the board and firm employment. Journal of Business Research, 154(2), 1–16.
Wibowo, (2016). Manajemen Kinerja, Edisi Kelima, PT.Rajagrafindo Persada Jakarta-14240.
Yanchus, N.J., Periard , D., Moore, S.c., Carie, A.C., & Osatuke , K. (2015). Predictors Of Job
atifaction And Turnover Intention In Vha Mental Health Employes : A Comparison Between Psychiatrists, Psychlogists, Social Workers, And Mental Health Nurses.Human Service Organizations: Management Leadership & Governance.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.